Tekst: Erik Valebrokk
Foto: Erik Valebrokk, Jacobsen Dental og Den norske tannlegeforening
Publisert: 07.11.2022
Det er tre år siden sist den norske dentalbransjen møttes på Lillestrøm. På Jacobsen Dentals stand fikk kaffetraktere, vaffeljern og medarbeidere kjørt seg da tannlegene strømmet til for å kikke på nye produkter og slå av en prat.
Tekst: Erik Valebrokk
Foto: Erik Valebrokk, Jacobsen Dental og Den norske tannlegeforening
Publisert: 07.11.2022
200 liter kaffe ble servert og 100 liter vaffelrøre forvandlet til hele 1000 vaffelplater, da Jacobsen Dental møtte forventningsfulle norske tannleger, tannpleiere og andre dentalarbeidere torsdag til lørdag i forrige uke. Nordental ble arrangert i Bergen i fjor, men i vesentlig mindre målestokk, så nå var Jacobsen Dentals medarbeidere – og alle de snakket med – samstemte om at det var ordentlig stas å ha fått tilbake selve hovedarenaen for Nordental, den store messehallen Nova Spektrum på Lillestrøm. Det formelig kokte av aktivitet nå som bransjen omsider kunne treffes igjen «på ordentlig».
"Produktkunnskapen er høy, og det vet kundene å sette pris på, samtidig som hyggefaktoren hele veien er til stede."
– Det er mitt siste Nordental, så nå nyter jeg fullt ut å være her, sier Jacobsen Dentals mangeårige salgsmedarbeider Esben Vidala. – Jeg går av med pensjon i mars, så for meg er det ekstra stas å være tilbake på Nordental. Det er så koselig å møte alle de hyggelige menneskene jeg har jobbet med i så mange år.
Noen kommer og noen går, og som mange vel har fått med seg heter ikke Jacobsen Dentals administrerende direktør Bjørn Myhre lenger, men Thomas Løbben. Begge er på plass under Nordental, men Bjørn forsøker å holde en så lav profil som mulig. – Jeg tror det går ganske bra, sier han og ler så han rister. – Nå skal jeg jo bare rådgi Thomas, så min rolle her på messa er ikke den samme som før.
Markedsavdelingen i Jacobsen Dental som består av Morten Erlandsen og Kristina Grimstad er fritatt for de fleste normale arbeidsoppgaver de tre dagene Nordental pågår. Sammen med resepsjonist Merete Horn har de i stedet kjøkkentjeneste og sørger for at alle som kommer innom standen får kaffe og vafler.
– Vi skifter litt på oppgavene, så nå har jeg akkurat vært ute med søppel, sier en smørblid Morten som straks blir satt til å steke vafler igjen. En ny porsjon røre helles i jernet, og den innbydende søtlige vaffellukten forlater ikke Jacobsen Dentals messeplass for et sekund. Gjestene stiller seg pent i kø, og Morten, Kristina og Merete serverer vafler og kaffe med et smil. Det skal være hyggelig å besøke Jacobsen Dental, om det er på messe på Lillestrøm eller i lokalene på Alna i Oslo.
"– Vi er her for kundene våre, og når vi får en slik anerkjennelse av kompetansen til medarbeiderne våre er det veldig hyggelig å ta med seg videre."
Hvor hyggelig det enn er med kaffeslabberas på Nordental, er det først og fremst en salgsmesse, og Jacobsen Dentals mange dyktige selgere er på plass, inkludert våre to stjerner fra bergenskontoret, Monica Alvheim og Torben Grønner. Mats Molander står i konsentrert passiar med en kunde som er interessert i Dentsply Sironas Orthophos E, beskrevet som en solid innstegsmodell til en ny verden av digital panoramarøntgen, mens Edham Ikeljik snakker CEREC for harde livet. Det samme gjør vår mangeårige konsulent og CEREC-ekspert Jan Kirkedam som har tatt turen fra Arendal.
På den andre siden av standen ser vi en konsentrert Sissel Bjella, salgssjef for Jacobsen Dentals forbruksavdeling, som sjekker produktinformasjon sammen med en kunde, mens Anne Sandertun viser frem de mange fordelene ved vårt stadig ganske ferske lagrings- og innkjøpssystem Castra til en annen. – Enklere kontroll på varebeholdningen får du ikke, sier hun og stråler av overbevisning.
"200 liter kaffe ble servert og 100 liter vaffelrøre forvandlet til hele 1000 vaffelplater."
Det servicesjef Anita Janshaug ikke vet om desinfisering er ikke verdt å vite, og hun deler villig vekk av sin kunnskap. Det er heller ikke uten grunn at prosjektleder Stein Arild Myhre er på plass her i dag, og hans nære medarbeider Jan Erik Molden har også hendene fulle der han står og smiler som en sol i samtale med en tannlege fra Dokka.
Den dyktige utstyrsselgeren Dag Ronny Andreassen tar tak i to tannleger som viser interesse for tanna som nærmer seg ferdigstilling i freseren bak ham, mens Carl Uthus er opptatt med å justere et mikroskop. Kristian Solberg, salgssjef for utstyrsavdelingen, har sin fulle hyre med å demonstrere en unit for interesserte tannleger.
Det er høy aktivitet på årets Nordental, men stemningen er likevel på topp. Alle legger inn det lille ekstra giret som trengs. Det skyldes neppe bare at det er så lenge siden bransjen har møttes på denne måten og at det er hyggelig, det har også med dedikasjon og innsatsvilje å gjøre. Det er et imponerende skue å se en salgsgjeng i sving som her. Produktkunnskapen er høy, og det vet kundene å sette pris på, samtidig som hyggefaktoren hele veien er til stede. Vafler stekes jevnt og trutt, og pappkrus med Jacobsen Dental-logo fylt av rykende varm, nytraktet kaffe er i hendene på tannleger og sekretærer fra rundt i landet der de står og prater med medarbeiderne våre.
"Det skal være hyggelig å besøke Jacobsen Dental, om det er på messe på Lillestrøm eller i lokalene på Alna i Oslo."
Det er ikke bare selskapets journalist som merker seg alt dette. Litt utpå fredagen kommer den gledelige meldingen: Jacobsen Dental har vunnet den gjeve utmerkelsen Beste stand på Nordental 2022. Jurymedlemmene som består av folk fra Den norske tannlegeforeningen, fagbladet Tidende og messelokalet Nova Spektrum har beveget seg rundt og observert de mange standene og var tydelig imponert over Jacobsen Dentals ansatte. Her er juryens begrunnelse:
«Vi likte spesielt godt at standen til vinneren var oppdelt i ulike soner som presenterte de ulike produktene og sitt eget varemerke på en enkel, fin og kreativ måte. Den åpne løsningen virket inkluderende og hadde stor kapasitet. Utformingen bidro til å ønske de besøkende velkommen inn og gav samtidig det faglig dyktige personalet muligheten til en god dialog med kunden. Medarbeiderne er engasjerte og faglig dyktige og presenterer merkevaren og produktene på en fin og imøtekommende måte.»
Slike tilbakemeldinger vet Jacobsen Dentals medarbeidere å sette pris på, og det skal nok sies at det ble tatt en ekstra skål etter endt dyst.
– Vi er her for kundene våre, og når vi får en slik anerkjennelse av kompetansen til medarbeiderne våre er det veldig hyggelig å ta med seg videre, avslutter markedssjef Morten Erlandsen, «litt» sliten etter å ha stekt vafler og traktet kaffe tre dager til ende, men veldig fornøyd.
Her kan du se flere bildene fra Nordental: Nordental 2022 (Facebook)