Tekst og foto: Erik Valebrokk
Publisert: 12.12.2022
Ikke et «vanlig» tannlegekontor
I lille Heggedal utenfor Asker har en tradisjonsrik klinikk fått splitter nye lokaler, der tannlegene selv har tatt styringen – vel å merke med god hjelp fra Jacobsen Dental.
– Vi har fått usedvanlig mange positive tilbakemeldinger fra pasienter og besøkende og er selv meget fornøyd med hvordan klinikken er blitt seende ut, forteller tannlege Bård Lie Henriksen som siden 2004/2005 har eiet og drevet Tannlegene Heggedalsenteret sammen med sin kollega Anders Finsrud. Jan Inge Ruud åpnet klinikken i 1986, og hele tiden har beliggenheten vært den samme, men i oktober flyttet de inn i nydelige nye lokaler bare noen hundre meter unna, men langt mer sentralt på nye Heggedal Torg. Torget er et stort løft for det lille lokalsamfunnet der næringseiendom, butikker og leiligheter samles ved inngangen til «byen».
Henriksen har selv hatt hovedansvaret for å innrede den nye klinikken. Han har bygd sine egne dataløsninger og vært involvert i alt fra de minste små designspørsmål, til de mer åpenbare tingene som hvilket utstyr klinikken skal ha, hva som skulle kjøpes nytt og hva som kunne bli med videre fra de gamle lokalene.
– Dette har vært en relativt lang prosess hvor min rolle har vært å forsøke å styre alle i samme retning, i tillegg til å stå for totaldesign av hele kontoret inkludert design av alle tekniske løsninger og innredning ned til minste detalj, sier han.
"Sammenligner vi med den lille bedriftens gamle lokaler et par steinkast unna, er forskjellene som natt og dag."
Henriksen og hans kollega Anders Finsrud har vært kunder av Jacobsen Dental «i alle år», og i januar 2019 troppet de opp på Alnabru for å diskutere flytting og nye lokaler. De hadde opprinnelig blikket på et annet lokale, men valget falt på Heggedal Torg. Arbeidet startet for noe sånt som to år siden, og Jacobsen Dentals mangeårige prosjektleder Stein Arild Myhre og utstyrsselger Carl Uthus har vært Henriksens viktigste samarbeidspartnere på denne kanten.
Det datatekniske har Henriksen derimot tatt full kontroll på selv.
– Jeg har tenkt at det blir mindre feil hvis man gjør ting selv. Bygger man for eksempel datamaskiner og setter opp alle systemer selv, er det enklere å drifte, og man sparer mye tid på å vente på support hvis noe går galt. Ved servercrash to uker før vi skulle flytte, klarte vi i løpet av ett døgn å bygge ny server og få databaser opp og gå på denne i løpet av neste arbeidsdag. Det er uvurderlig for å holde driften i gang.
For å lære noe om hvordan en klinikk blir til, er Null Hull med til Heggedal også tidlig i prosjektet, på forsommeren når de nye lokalene kun er skall som venter på å bli bekledd og innredet. Elektrikere og rørleggere er på plass for å gjøre sitt og sørge for at alt vil fungere når «nye» Tannlegene Heggedalsenteret skal åpne noen måneder senere. Åpningen fant sted i oktober, men under vårt første besøk tidlig i juni er det vanskelig å forestille seg at det skal skje så snart.
"Vi var ute etter en mer varm og lun atmosfære, mer som en kafé"
Jacobsen Dentals drevne prosjektleder Myhre forklarer hva som er hva, og sammen med utstyrsselger Uthus studerer han arkitekttegningene. De må være helt sikre på at alle mål er korrekte, at rørsystemer, ventilasjon og elektriske anlegg plasseres korrekt, at de fremtidige behandlingsrommene får det rette utstyret, og så videre i en tilsynelatende uendelig strøm av essensielle avgjørelser.
Når vi er tilbake etter fire måneder blir vi møtt av en gledesstrålende Therese Steensen, tannlegeassistent og resepsjonist.
– Er det ikke blitt fint? stråler hun. – Det er så utrolig hyggelig å komme på jobb i de nye lokalene.
Det er svært lett å forstå at Steensen smiler så bredt som hun gjør. Null Hulls utsendte er knapt i stand til å kjenne seg igjen fra hvordan det så ut her som byggeplass, og sammenligner vi med den lille bedriftens gamle lokaler et par steinkast unna, er forskjellene som natt og dag.
"For å lære noe om hvordan en klinikk blir til, er Null Hull med til Heggedal også tidlig i prosjektet."
Alt er splitter nytt rundt oss. De brun- og beigemalte veggene gir et umiddelbart lunt og innbydende inntrykk, grønne planter og lekre designdetaljer underbygger den gode stemningen vi føler på. Det lukter nytt, men ikke av maling. Det er rent og pent, men ikke sterilt og kjølig slik mange kan oppfatte en tannlege- eller legeklinikk. Her skjønner vi straks at kloke tanker er blitt tenkt, og det er ikke spesielt vanskelig å forstå hvorfor pasientenes respons på de nye lokalene har vært unisont entusiastisk.
Prosjektleder Myhre er også med denne dagen, og det er hans første besøk etter åpningen. Han er synlig fornøyd.
– Kjenner du deg igjen? spør han og smiler lurt, og det er bare så vidt.
– Utseende og design vil selvsagt alltid være et spørsmål om smak, men vårt mål var å skape en klinikk som ikke ser helt ut som et «vanlig tannlegekontor», forklarer tannlege Bård Lie Henriksen når han tar oss imot.
"Henriksen har selv hatt hovedansvaret for å innrede den nye klinikken. Han har bygd sine egne dataløsninger og vært involvert i alt fra de minste små designspørsmål, til de mer åpenbare tingene"
– Vi var ute etter en mer varm og lun atmosfære, mer som en kafé, hvor man faktisk kunne tenke seg å oppholde seg og ta en kaffe sammen med hyggelig lesestoff og musikk. Det er også hyggelig å bruke lokale ressurser så langt dette lar seg gjøre. Asker Møbeltapetserverksted ble brukt til å sy puter til plassbygde benker i resepsjon og ventesoner, sier den fornøyde tannlegen.
Myhre prøvesitter stoler og beveger seg gjennom de kliss nye lokalene, synlig fornøyd med jobben som er gjort. Det er også veldig god plass her, og tannlegeassistenten Therese Steensen er minst like fornøyd som tannlegene Finsrud og Henriksen.
Ikke bare er lokalene kliss nye, også veldig mye av utstyret vi ser er helt nytt. Henriksen og Finsrud gikk til storinnkjøp før de rykket inn i nye lokaler. Blant annet kjøpte de tre nye Sinius CS-uniter, Axeos CBCT, full innredning fra Inform, stor steril og tre komplette behandlingsrom. Av annet utstyr ble det desinfektor fra Miele, autoklav fra W&H, hånd- og vinkelstykker fra Dentsply Sirona og stoler fra VELA.
– Dentsply Sirona ble valgt da vi har erfaring med dette over mange år. Vi har opplevd god service fra Jacobsen Dental i årene vi har brukt dette tidligere, og det er viktig for oss med en god servicepartner som stiller opp raskt ved problemer og servicebehov.
Som så mange klinikker er også Tannlegene Heggedalsenteret opptatt av at pasienter med tannlegeskrekk skal føle seg velkomne. At det gjenspeiler seg i den nye klinikkens utseende og generelle atmosfære er hevet over tvil – dette ER beroligende omgivelser – og skulle det knipe kan alltids Anders Finsrud ta frem lystgasstanken. Det har han gjort ved behov i mange år, og på den måten sikres det gode humøret i Heggedal også i fremtiden.