Skip to main content
Til toppen
Bli totalkunde og få en rekke goder og fordeler. Les mer!
Den «grønne» totalleverandøren

Den «grønne» totalleverandøren

For Jacobsen Dental er det viktig å være et miljøfyrtårn i takt med samfunnets utvikling og forventninger. Det handler om bærekraft, etisk handel og miljøhensyn.


Tekst og foto: Erik Valebrokk
Publisert: 05.08.2021
Oppdatert: 22.01.2024



– Når det gjelder FN og bærekraftsmålene mener jeg Jacobsen Dental er unike i bransjen. Jeg har foreløpig ikke sett at noen legger tilsvarende vekt på å koble miljøarbeid opp mot bærekraftmålene.

Thomas Løbben, adm. direktør i Jacobsen Dental, burde muligens vært politiker, men han er så utålmodig etter å oppnå resultater at han er redd for at han ville blitt oppfattet som i overkant ivrig. Av den grunn synes også Thomas at dentalbransjen er et bedre åsted for hans tanker om miljøhensyn og bærekraft. Dette er temaer han raskt snakker seg varm på.

– Her har vi gjort en innsats, sier han. – Bærekraftmålene som ble utformet av FN i 2015 har mange ulike vinklinger og kan være veldig konkrete. Det kan handle om barnearbeid, etisk handel og klima, og på den grønne siden ønsket vi å være med og arbeide med klimautfordringene. Her har vi i tillegg to underseksjoner, i form av samarbeid med det offentlige og samarbeid med det private.

Jacobsen Dental har laget en policy der selskapet fokuserer på samarbeid med det offentlige. Det ga seg nylig utslag i fornyelse av kontrakten om forbruksvarer til Innlandet. Ifølge Løbben er utfordringen å påvirke i riktig retning.

– Vi er en privat aktør, og vi ser jo at skal man gjøre endringer på miljø, så må det frontes i det offentlige også. De må ha en eller form for incentivordning eller støtteordning eller noe som gjør dette attraktivt. Det er ikke like lett, og vi ser det også på anbudene som kommer inn nå. Den ene kan ha fokus på miljø og kvalitetsarbeid og hvilke kvalitetssystemer du har, mens den andre kan ha null vekt på miljø. Vår utfordring er å bearbeide dem og trekke dem i riktig retning. Det er det vi forplikter oss til gjennom vår policy, sier Løbben.

 

«Bærekraft er et stort ord som lett kan misforstås, men for Jacobsen Dental er også etisk handel et viktig element i arbeidet med å være en bærekraftig bedrift. »

 

 

Han mener ikke at Jacobsen Dental har sett noe det offentlige ikke har fått med seg, men at forskjellige faktorer spiller inn i forhold til hva forskjellige offentlige aktører vektlegger.

– Jeg tror det har veldig mye å gjøre med hvilke budsjetter man opererer med, og hva man er villig til å gi fra seg for å sikre mer bærekraft. Universitetet i Oslo og Oslo kommune har for eksempel kjempefokus på miljø, også i form av miljøprosjekter for leveranser innenfor andre sektorer som forbruksmateriell innen medisin. Så har man fylker som kanskje har litt mindre å rutte med, som for eksempel de nordlige fylkene. I siste anbudsrunde på forbruksmateriell la de hundre prosent vekt på pris. Det var det eneste som gjorde seg gjeldende. Jeg tror at de som har mest å rutte med også har best mulighet til å være gode på miljø.

Løbben forteller hvordan offentlige bestillingssystemer har vært lite brukt i europeisk sammenheng, men at man i Norge var tidlig ute.

– Nær alle våre fylker og samarbeidspartnere bruker slike bestillingsløsninger, fordi de satset, det var noe de ønsket. Det kostet sikkert litt mer enn det smakte i begynnelsen, men det var veien å ta det. Og det er det offentlige som må være med på den utviklingen fordi vi som en privat aktør ikke klarer å gjøre det alene.

«Vi ser utfordringene, og vi lever i takt med samfunnet, og vi har jo som policy å være best i klassen på alle punkter.»

At slikt koster er det liten tvil om, men Thomas Løbben er klar på hvorfor det er så viktig for Jacobsen Dental å være et miljøfyrtårn.

– For meg ligger det veldig mye i at vi skaper en god kultur fremover. Vi ser utfordringene, og vi lever i takt med samfunnet, og vi har jo som policy å være best i klassen på alle punkter. Å være best i klassen betyr jo ikke at vi skal følge etter alle andre og gjøre det like godt. Vi skal være den som går først, presiserer han.

– Jeg ønsker egentlig bare at vi former den retningen og kanskje viser vei for de som ikke har det samme fokuset som oss. Vi fronter for eksempel produkter med egen merking i nettbutikken. Vi har planer om å komme med automatiske rapporter som baserer seg på hva du har handlet, hvor vi da kan komme inn med miljøforslag, om du er villig til å prøve andre produkter som er bedre i miljøsammenheng.

– Er kundene fornøyde, kjøper de forhåpentligvis de produktene, men det koster alltid litt ekstra, og det er klart at det er en byrde vi ikke kan bære alene. Batteribiler hadde heller ikke vært så utbredt som de er i Norge hvis du ikke hadde hatt incentivene i bunn. Det er dyrt å være en tidlig investor i miljø, og du må ha en eller annen form for støtte. Der tenker jeg at det offentlige har vært veldig flinke, sier Løbben.

Et problem for dentalnæringen er at det er fylkene som sitter i førersetet for anbudene, at de ikke er nasjonalt styrt.

– Men vi er på rett vei. Jeg synes vi har fått etablert et godt samarbeid med flere, og jeg vet at innspillene våre blir lyttet til. Vi ble kalt inn til Bergen som er veldig flinke og dyktige på miljøarbeid og blant annet har et prosjekt om å redusere plast i havet. Det er kanskje ikke så relevant innenfor vår bransje, men likevel ble vi kalt inn som aktører for å komme med våre innspill og bidrag til hvordan man kan minimere det i form av det bidraget vi gir. Det er klart at det var marginalt, men likevel. Bare at man skaper den samarbeidsplattformen hjelper.

Bærekraft er et stort ord som lett kan misforstås, men for Jacobsen Dental er også etisk handel et viktig element i arbeidet med å være en bærekraftig bedrift.

– Vi har vår egen policy som går på etisk handel og har fokus på kontroll på hele leverandørkjeden vår, altså fra et produkt lages, via et mellomledd, til sentrallageret i Enköping i Sverige og deretter ut til sluttkunde. Det er vår egen policy, men den er tett koblet opp mot FNs bærekraftmål.

– Dette handler vel om å sende noen signaler, om å stå for noe, å være et selskap med ryggrad?

– Vi sier jo først og fremst at vi skal være best, men samtidig skal vi yte topp kvalitet. Det gjelder selvsagt også produktene.

– Men det ene utelukker ikke det andre?

– Nettopp, og kvalitet på produktene betyr ikke bare materialene, men like mye hvordan de er produsert.

Akkurat som miljøkravene i høyeste grad er selvpålagt fra Jacobsen Dentals side, var det også slik da selskapet ble ISO-sertifisert i 2017. Det var en beslutning ledelsen tok som følge av at stadig flere innen det offentlige forventet at deres samarbeidspartnere skulle ha skikkelige kvalitetssikringssystemer. Alt hadde gått fint også tidligere, men Jacobsen Dental anså tiden for moden til å brette opp ermene og gjennomføre alle tiltakene som kreves for en ISO-sertifisering.

– Nå i våres ble vi sertifisert for fire nye år. Vi har hele veien fått kommentarer om hvor godt system vi har laget. Sertifisørene har blant annet vært imponert over funksjonaliteten, indekseringen og søkemulighetene, og alt vi kan få inn av fremtidige løsninger. For eksempel automatisk avvikshåndtering, varsling og oppfølging, og nylig har vi klart å automatisere returhåndteringen vår. Det er superenkelt og fungerer sømløst for kundene våre, forteller Løbben.

– Jeg må også si at vi fikk et stort pluss i boka under pandemien. Ganske kort tid etter koronaens inntreden hadde vi en ISO-revisjon fra Kiwa som er selskapet vi bruker, og grunnet omfanget var de nødt til å ha det på kontoret, altså fysisk. Jeg møtte revisoren som ble mektig imponert da hun kom inn i lokalene og så at der lå det munnbind klart til alle gjester, du skulle registrere deg ved ankomst med navn, telefonnummer, hele pakka. Det at vi hadde fått det opp og stå før alle andre begynte å snakke om dette, ledet til at hun tok bilder av hele opplegget vårt og sendte rundt til kollegaene i Kiwa. Det gikk til alle andre sertifisører og revisorer, slik at de kanskje ble mer bevisst på dette med smittevernhåndtering. Der var vi definitivt også best i klassen. Det er klart at på ISO-systemet og kvalitetssystemet vårt har vi gjort mye riktig, og det gjenspeiler seg i de årlige revisjonene. Vi har ikke avvik, det går på skinner, stråler Thomas og legger til:

– Vi har egne kvalitetsmål som skal sjekkes ut og nås, hvert eneste år, hvor vi evaluerer hvorvidt vi har gjort en god jobb, en akseptabel jobb eller en dårlig jobb. Kanskje vil vi oppleve at vi ikke lever opp til den standarden vi selv setter, så det er et sikringssystem som skal sørge for at vi hele tiden har disse tingene i bakhodet og hele tiden være bevisst på at dette er noe vi skal jobbe med. Vi har visse grunnstandarder og de skal alltid nås, avslutter Thomas Løbben.

 

Lenker
Min side