Tekst og foto: Erik Valebrokk
For de fleste vil 1968 for alltid bli husket som skjebneåret da Sovjetunionen invaderte Tsjekkoslovakia, nordvietnamesiske styrker innledet den store Tet-offensiven og studentopptøyene blant annet i Paris ga navn til en hel generasjon – sekstiåtterne. Men samtidig, i lille Norge, startet tre herrer som alle het Jacobsen uten å være i slekt med hverandre det lille firmaet Jacobsen Dental. 50 år senere er de tre for lengst ute av dansen, men selskapet de startet har blitt til Norges nest største leverandør til hele tannhelsesektoren, en middels stor norsk bedrift med oppunder 50 ansatte og mer enn 200 millioner kroner i omsetning.
"Vi fremstår vel som en vital og sprek 50-åring, gliser dagens administrerende direktør, Bjørn Myhre"
Hvem ante vel at det skulle gå slik? Bare et år etter oppstarten var første Jacobsen ute av dansen. Andremann forsvant etter år nummer to, mens den tredje Jacobsen sa takk for dansen i 1978.
Noen år forut for dette hadde imidlertid gründeren Ove Sjødal kommet inn på eiersiden. Han var opprinnelig instrumentmaker og ble ansatt som tekniker, men da bare et halvt år var gått hadde han kjøpt seg inn i det unge selskapet med 49 prosent av aksjene. Da Bjarne Jacobsen ga seg i 1978 overtok Sjødal hele butikken. Han var sentral i Jacobsen Dental helt til han døde i 1999.
– I 1981 skjedde det noe i norsk dentalbransje, forteller direktør Myhre og tenker tilbake på selskapets suksessrike historie. – Den gang var det to aktører i bransjen, Norsk Dental Depot som var eid av norske tannleger og KFS Dental Depot, altså Kommunenes Forretningssentral. NDD leverte til private tannleger og KFS til det offentlige. Men så fusjonerte de med brask og bram, og dette ga en form for monopol.
På dette tidspunktet solgte Jacobsen Dental bare uniter og drev teknisk service i Osloområdet. Da «noen tannleger» foreslo at selskapet skulle begynne med forbruksvarer, syntes Ove Sjødal at det var en utmerket idé.
– Han ringte meg og fortalte at nå skulle jeg begynne å selge forbruksvarer for Jacobsen Dental, minnes Myhre. – Jeg jobbet i et firma som solgte klinikkinnredninger til Jacobsen Dental, så han kjente meg derfra. Etter mye om og men ble vi enige om å sette i gang og startet opp den nye virksomheten på Økern i gamle tyskerbrakker fra krigens dager. Vi bygde lokaler inne i disse, og da var vi fire stykker; Ove, meg og to til.
Samme vår ble de kontaktet av «tre karer fra Bergen». Rolf Myhren, Einar Crovo og Sven Spångberg ville ikke være med på fusjonen mellom NDD og KFS, men heller starte eget firma. Trioen spurte om ikke Jacobsen Dental kunne tenke seg å komme inn på eiersiden, og dermed ble Jacobsen Dental Bergen AS opprettet.
Nyetableringen ble raskt en suksess, og Bjørn Myhre kjøpte seg inn i selskapet i 1984.
– Vi sier gjerne at 80-årene var «texastiden» i Jacobsen Dental, ler han og minnes det hele med en viss gru. – I 1982 hadde vi en omsetning på 2,8 millioner, men den økte med mellom 100 og 200 prosent hvert år frem til 87-88. Vi tjente ikke nok til å finansiere den store veksten og befant oss alltid i en likviditetsskvis. På slutten av 80-tallet sa vi at «nok er nok» og gjorde det som på fagspråket heter å konsolidere. Dermed fortsatte vi inn i 90-tallet med hyggelig vekst i mer kontrollerte former.
I 1996 eller -97 var selskapet fremme ved en ny milepæl, da det Bjørn omtaler som «to unge spirrevipper» banket på døra. Den ene var tannlege og den andre investor. De hadde fått det for seg at de ville starte en tannlegekjede og ville kjøpe Jacobsen Dental. – Da sa unge, fremadstormende Myhre at så mye penger har dere ikke, men det hadde de, sier Bjørn og rister på hodet. De to var nemlig en viss «hotellkonge» ved navn Petter Stordalen og Gard Lauvsnes, mannen bak Colosseumklinikken. De hadde nok penger til å kjøpe Jacobsen Dental og vel så det. Dermed ble det opprettet et konglomerat som bestod av Jacobsen Dental, Colosseumklinikken, Artinorway og Opus Systemer. – Du kan si at Jacobsen Dental ga fødselshjelp til Colosseum Smile, som altså er en av verdens største kjeder, gliser direktøren.
– Vi hadde nå en omsetning på rundt 60 millioner og var 25-30 ansatte. Stordalen oppdaget ganske kjapt at det var en vesensforskjell på å drive hoteller og dentaldepoter, så han og jeg ble enige om at han var god på hotellrom og jeg på dentalbransjen. Vi hadde et godt arbeidsforhold og det ble en fin tid med vekst og velstand.
Rundt årtusenskiftet hadde selskapet også vokst seg ut av tyskerbrakkene på Økern og etablerte seg på Alna
i lokalene der Bjørn Myhre og hans dyktige ansatte fremdeles holder hus. I 2003 fikk Petter Stordalen ifølge Bjørn Myhre beskjed fra sine bankforbindelser om at han burde bestemme seg for hva han ville drive med, og konglomeratet ble oppløst. Colosseum ble solgt tilbake til Gard Lauvsnes, Artinorway til sine opprinnelige eiere og Opus Systemer til Plandent. Jacobsen Dental ble solgt til det svenske selskapet Lifco AB som stadig er eier.
– Lifco drev jo med det samme som oss og hadde lignende virksomheter i Sverige, Finland, Baltikum og Danmark. Endelig fikk vi eiere som visste hva dentalbransjen gikk ut på! Nå overtok Jacobsen Dental utstyrs- og serviceavdelingen til LIC Scadenta, noe som i praksis gjorde oss til den store totalleverandøren av varer og tjenester som vi er i dag. Forbruksvarer, serviceavdeling, konsulentvirksomhet og salg av utstyr havnet nå under ett tak i Lifco-systemet i Norge. Med dette startet atter en vekstperiode for Jacobsen Dental. Nå fikk selskapet som på dette tidspunktet hadde en omsetning på 90 millioner og oppunder 40 ansatte tilgang til høy kompetanse på områder der de tidligere ikke hadde hatt det, og nye nasjonale og internasjonale kolleger som tilførte selskapet svært mye. JD fikk en helt annen bredde i sortimentet. – Dette gjorde oss mye bedre rustet til å stå imot konkurransen fra andre selskaper, og veksten har bare fortsatt, sier Bjørn fornøyd og presiserer at JD har mer enn doblet omsetningen siden den gang.
– Vi har da også fantastiske eiere, fortsetter han. – De er bare to personer i toppledelsen i Lifco, og filosofien deres er såre enkel: Ingen er bedre til å drive en pølsebu enn kioskeieren selv, og derfor har vi veldig liten innblanding. Så lenge vi leverer – og det gjør vi – er alle fornøyde. Det skal legges til at Lifco på verdensbasis har mer enn ti milliarder svenske kroner i omsetning og i skrivende stund er arbeidsgiver til 4758 mennesker fordelt på 138 selskaper i 29 land. Ingen smågutter, altså. Men hva er egentlig forklaringen på Jacobsen Dentals suksess? Selskapet har hatt en praktisk talt uavbrutt vekst gjennom 50 år.
"– Jeg har alltid hatt som prinsipp at vi skal ha det moro, smiler Bjørn. – Har vi ikke det gjør vi en dårlig jobb. Det er grunnpilaren i suksessen til Jacobsen Dental slik jeg ser det. Det første vi spør oss selv om når vi vurderer å finne på noe nytt er ikke om vi vil tjene penger på det, men får vi det gøy? Vi tenker som så at hvis svaret er ja kan vi tjene noen penger også."
Bjørn Myhre er i dag 63 år gammel, men tanken på å gi seg er fjern. – Jeg har jo også lært at om fremtiden skal ingen spå, men så lenge jeg har det gøy er jeg med, ler han – Utfordringene er der selvsagt. Kjedevirksomheten som startet på slutten av 90-tallet har eksplodert i Norge det siste året. Nå er det syv-åtte store kjeder der ute som slåss om å tilrive seg nye tannlegekontorer. Det legger jo press på oss, ikke minst med tanke på pris. Det er kommet så mange myndighetspålagte regler og lover at mange privatpraktiserende tannleger sliter med å gjøre jobben sin når de må bruke stadig mer tid på å gjøre alt mulig annet. Da er det ikke så rart at mange velger å gå inn i en kjede. Det har tatt lenger tid i Norge enn ute i Europa, og det tror jeg er fordi vi i bunn og grunn er en gjeng individualister. Vi er skeptiske til at andre skal fortelle oss hva vi skal gjøre.
For Jacobsen Dental betyr denne utvidede kjedekulturen at dentaldepotet i enda større grad måles opp mot sine konkurrenter på pris og kompetanse.
– Noen tror jo at det bare er å følge den enkleste løsningen om å selge billig og gi blaffen i resten, men vi tror på kompetanse og faglig dyktighet i alle ledd. Vi er i en bransje der varer og tjenester går ut til store pasientgrupper, og det er vi nødt til å ta på alvor. Prisen er selvsagt viktig, men du får faktisk ikke kvalitet på billigsalg. Kvalitet og pris henger uløselig sammen, mener direktøren. At Jacobsen Dental nylig ble ISO-sertifisert er et av mange eksempler på at bedriften mener alvor med dette.
– Vi har heldigvis ekstremt lojale kunder, smiler Bjørn. – Noe vi alltid har hørt fra konkurrentene våre er at det er veldig vanskelig å overtale våre kunder til å bytte leverandør. Det er vi jo svært takknemlige for.
Om det er mørke skyer og mørkt et sted der inne i tunnelen, er det alltid lys i den andre enden, mener han. – Vi er og har alltid vært veldig tilpasningsdyktige, så jeg ser lyst på dette. Vi skal fortsette å være en trygg og god samarbeidspartner for tannhelsetjenesten også i fremtiden.
– Jeg har i praksis vært administrerende direktør her helt siden 1982 og har aldri vurdert seriøst å gjøre noe annet eller å slutte, så det er ingen grunn til å begynne med det nå. Det har alltid vært gøy her med morsomme, dyktige og dedikerte medarbeidere. Alle har tatt til seg Jacobsen Dental-filosofien om å ha det gøy, så jeg har hatt det helt fantastisk i alle mine år, avslutter Bjørn Myhre.