Tekst: Erik Valebrokk Foto: WAW
«Hvorfor må arbeidsklær være så kjedelige?» var spørsmålet Rebecka Ardo stilte seg da hun fikk ideen til Wear At Work i 2015. Med bakgrunn som operasjonssykepleier og mange år som selger innen dentalbransjen så hun at det var et hull i markedet. Hvor var den stilige og mer eksklusivt utseende klinikkmoten? Svaret var at den var ikke-eksisterende, og Rebecka grep muligheten.
- «Look like the professional you are», er mottoet vi jobbet etter, forteller Rebecka Ardo til Null Hull. - Det er ingen grunn til at du ikke skal se bra ut på jobb, der du tilbringer så mye av tiden din. Arbeidsantrekket bør ikke se ut som det har gjort de siste 100 årene, men heller tiltale dagens yrkesutøvere.
Klærne fra Wear At Work kjennetegnes av en veldig ren design som både ser kul ut og er funksjonell.
Til å designe klærne har hun fått hjelp fra den prisbelønte smykkedesigneren Cathrine Edblad. Med sin teft for nyskapende produkter så også hun det hullet som trengte å fylles. Den første kolleksjonen med unike uniformer tok følgelig raskt form og ble lansert i 2016.
Ifølge Rebeckas observasjoner er det meste på stell i moderne tannklinikker; utstyr, interiør, kompetanse og så videre, men klærne har en tendens til å være veldig gammeldagse.
”Jeg tror det er viktig å føle seg litt kul også på arbeid. Det ser fremdeles proft ut, men det er en penere helhet.”
- Alt er unisex, men det er jo ikke slik i virkeligheten. Vi er kvinner og menn, og jeg synes ikke det er noen grunn til at vi legger skjul på hvem vi er. Alle har ulike kroppsformer, og for oss er det viktig at alle skal finne noe som passer, som får dem til å se bra ut, heller enn at klærne henger rett opp og ned som telt. Klærne våre har den nødvendige elastisiteten som trengs for å være komfortable uansett hvordan vi ser ut.
”Til å designe klærne har hun fått hjelp fra den prisbelønte smykkedesigneren Cathrine Edblad. Med sin teft for nyskapende produkter så også hun det hullet som trengte å fylles.”
Men det er vel ikke meningen at det skal være fritt frem å kle seg som man vil på et tannlegekontor?
- Slett ikke! Vi jobber med få farger og ulike modeller som står i stil til hverandre. Det er jo viktig at alle som jobber på en klinikk har en ensartet klesstil. For oss er det også veldig viktig å benytte bærekraftige materialer. Vi tenker holdbarhet i alle ledd, forsikrer Rebecka.
WAWs klær kjennetegnes av at de puster, har høy slitesterkhet, og ikke minst er komfortable samtidig som de er elegante. Å skape plagg som kombinerer stil med komfort og funksjon er da også selve grunnstenen i foretaket og vil alltid være det som driver Rebecka og Cathrine fremover.
Noe av hensikten med de mange forskjellige modellene fra Wear At Work er at brukerne skal føle seg vel i dem, at de følger både kroppsfasong og ser bra ut.
Som tidligere operasjonssykepleier ved en dentalklinikk har Rebecka Ardo blikk for detaljene som må være på plass i velfungerende arbeidsantrekk. Lommer skal være riktig plassert og ha den nødvendige størrelse og fleksibilitet, glidelåser fyller sin funksjon, ermer må ikke være for flagrende, og fottøyet må være komfortabelt. Og apropos fottøy, skoene til Wear At Work gir økt følsomhet for pedalarbeid. Der mange tannleger er vant til å ta av seg skoene for å finne et godt kontaktpunkt med pedalen slipper man det ved å bruke disse.
”«Look like the professional you are», er mottoet vi jobbet etter.”
Wear At Work er på alle måter et moderne foretak, og Rebecka mener det er på høy tid at noen henvender seg til de yngre som kommer til i yrket. Ikke minst er økningen i antallet kvinnelige dentalarbeidere tatt med i betraktningen. Hun legger ikke skjul på at kvinner generelt er mer klesbevisste enn menn.
- Jeg tror det er viktig å føle seg litt kul også på arbeid. Det ser fremdeles proft ut, men det er en penere helhet, sier hun om antrekkene.
Vel så viktig er hvordan pasientene oppfatter personalet på klinikken, tror gründeren.
- Tannleger har tradisjonelt hatt blå uniformer, mens det øvrige personalet har vært kledd i grønt.
Men grønt assosieres dessverre fremdeles i dag med operasjonsrom og kirurgiske inngrep, noe som uten at det er hensikten lett kan skape mer uro enn trygghet hos pasienten.
Den gamle kleskoden har strengt tatt lenge vært i endring, og Wear At Work holder seg til fargene svart, grått, «støvrosa» og hvitt i forskjellige nyanser og kombinasjoner.
”WAWs klær kjennetegnes av at de puster, har høy slitesterkhet, og ikke minst er komfortable samtidig som de er elegante.”
- Å besøke tannlegen oppleves som veldig følsomt for mange pasienter. Mange av kundene våre nevner da også nettopp at de får så mange positive tilbakemeldinger fra pasientene. Det handler i stor grad om å få plaggene til å se mer nedtonet ut slik at pasientene blir roligere. Det samme skjer automatisk når personalet på klinikken føler seg komfortable. Det utstråler en ro i seg selv som er til pasientens beste.
Pene og praktiske detaljer.
Og endelig selger altså Jacobsen Dental klær.
- Vi er veldig glade for å få Wear At Work inn i porteføljen. Det kompletter oss og er den siste biten vi manglet, forteller Bjørn Myhre, Jacobsen Dentals administrerende direktør, med et stort smil.
”Som tidligere operasjonssykepleier ved en dentalklinikk har Rebecka Ardo blikk for detaljene som må være på plass i velfungerende arbeidsantrekk.”
Selv om JDs selgere strengt tatt formidler plaggene – som ifølge Rebecka ikke er dyrere enn «vanlige» arbeidsantrekk – foregår all øvrig kommunikasjon med WAWs profesjonelle team. Alle eventuelle reklamasjoner, vareprøver, stylinghjelp og annet finner sted uten forstyrrende mellomledd. Slik unngås forsinkelser og unødvendige omveier. Og det er en ting til Rebecka Ardo er opptatt av:
- Vi forsøker også å kommunisere noe som kan være litt følsomt. Ofte er det en mann øverst i hierarkiet på klinikken, og gjennomsnittstannlegen har så lite som 12 minutter daglig til arbeidsoppgaver som ikke er pasientrelatert. Mange vil prøve å gjøre mest mulig selv, og når det gjelder klesvalg blir det i svært mange tilfeller slik at klinikksjefen tar mannlige valg til en arbeidsplass der 80 prosent gjerne er kvinner. Ved at de ansatte involveres direkte med oss slipper kunden konflikten, og det blir en helt annen atmosfære når alle trives i klærne de går med, avslutter hun.